.
Biserica Ortodoxa Romana. Razboiul
anteriilor
Saul Beloia, ianuarie 2013
Am aflat
adeseori ca razboaiele purtate in istoria umanitatii au avut de fiecare data in
ele, daca nu o motivatie in intregime religioasa, cel putin un sambure religios,
iar daca nici asa, atunci cu siguranta implicari religioase pe parcurs ori macar interventii dupa semnarea tratatelor. Trupele
au fost dintotdeauna insotite de preoti pentru a se face serviciul divin celor rapusi, iar in ragazurile dintre lupte, acestia au tinut tot timpul
legatura cu biserica ramasa in urma.
Imi vin acum in memorie vechile cruciade,
razboiul rozelor, cel de 100 de ani, cel de treizeci de ani, dar in egala
masura si revolutia Commonvealth, in care biserica a avut fervente implicari.
Primele
colonizari ale lumilor noi s-au facut prin razboaie purtate in numele crucii,
colonizatorii fiind deopotriva imbracati in armura si in sutana. Cand statele
maritime s-au cristalizat cu sprijinul crucii, civilizatiile de peste mari au
fost sortite crestinizarii. Care a fost realizata asa cum se stie – barbatii cu
sabia, iar femeile si copiii - cu crucea.
In epoca
moderna, aparent fara vreo prea mare sustinere bisericeasca, societatea
industriala, gigant energofag dispus sa se autodevoreze daca ramane fara hrana,
a demolat zidului Berlinului ca modalitate de acces al civilizatiei occidentale
catre pietele orientale de materii prime, inchinate religiei musulmane.
Lupta politica ce se duce in Romania dupa deschiderea granitelor din 1989, este
purtata de fapt in numele unor grupuri religioase infiltrate in mediul economic
si de acolo in cel politico-administrativ. Perena la
rascrucea drumurilor comerciale est-vest si nord-sud, Romania se confrunta de
doua mii de ani cu tendintele de hegemonie religioasa din toate cele patru
vanturi. Vremelnice victorii si stapaniri in teritoriile romanesti au avut, pe
rand, atat ortodoxia traditionala, catolicismul dar si mahomedanismul timpuriu.
Mai
recent, au pus mana pe arma si neoprotestantii, care dogmaticii crestine ii
opun misiologia derivata din sectologie. Niciodata suficient de puternici
pentru a deveni arbitri intre marile blocuri religioase rasaritene si de apus,
dar doritori de hrana, si-au urmarit expansiunea casa cu casa, familie cu
familie, om cu om. Victorii importante au obtinut cand au trimis credinciosi in
parlament si cand, traficandu-si influenta la cancelariile puternice, au primit
promisiunea ca, sustinuti de presedintie, vor putea impune primul ministru.
Disputele recente in legatura cu funeraliile lui Sergiu Nicolaescu
aduc noi dovezi in sprijinul celor spuse mai sus. Biserica ortodoxa refuza
acordarea serviciului divin la catafalcul celui disparut, familia indoliata forteaza
fara succes taria dogmei apoi protesteaza mediatic, iar poporul de pe margine nu
intelege nimic, casca gura, se mira si se manifesta cum stie!
Ceea ce am
vazut nu a fost decat una dintre sarjele din razboiul prin care unii incearca sa modifice
iar altii sa apere un tezaur spiritual. Cei ce vor invinge vor primi drept
rasplata o tara.
Toti cei
implicati ar nega existenta razboiului daca ar fi intrebati despre existenta
lui. Dovada insa ca razboiul religios se
afla in curs o constituie totala lipsa de pe piata publica a oricarei stiri
referitoare la ecumenism, deci la lipsa oricarui eveniment de natura a
evidentia fratia intre culte. Poate ca ar exista ceva trend-uri de ecumenism,
insa neinsemnate si neluate in seama, initiate de cei mici si slabi, care ar
dori fratii cu marile religii, asa cum catelul din fabula vrea democratie in
raport cu dulaul.
Dupa
1945, pentru a stinge razboiul religios mostenit,
ideologia socialista romaneasca a favorizat in mod tacit ortodoxia, dar a tolerat si impus
un ecumenism pe jumatate controlat de partid si jumatate sub cel al organelor
de militie si securitate. Fireste ca prin controlul statal, mozaicul religios
din Romania a fost aranjat potrivit obiectivelor politice si sociale ce
promovau unitatea poporului. Lipsa de ecumenism religios a fost etichetata
drept tentativa de dezbinare a poporului si prin aceasta s-a impus linistea pe
taramul spiritualitatii religioase, iar batalia a fost curmata.
Dupa 1989, liberalizarea
spirituala a redeschis ostilitatile si a
oferit unora dintre combatanti posibilitatea de a-si intari pozitia dominanta,
iar celorlalti – de a-si lua revansa si averile inapoi. Un intreg arsenal de
razboi a fost scos la iveala, destinat in primul rand adjudecarii pietei
imobiliare ecleziastice si in al doilea rand, necesar transarii puterii de
influenta asupra maselor de deserventi, enoriasi, aderenti si sustinatori. Revansarzii
au adus cu ei nepasarea si au refuzat sa adape poporul insetat dupa trecerea
prin pustie, ba mai mult, i-au luat si painea de la gura. Ceea ce a facut
lumina asupra adevaratelor lor intentii.
Noii
jucatori au reinceput ostilitatile mai intai prin gesturi de exhibare cu noi si
noi lacasuri de cult - simboluri ale puterii, apoi prin declaratii publice dar
mai ales prin mutarea razboaielor in justitie. Cel ce a reusit sa se faca
placut magistratului a castigat. In general, in numele democratiei, biserica traditionala a
pierdut.
Interesate
sau nu, influentate sau nu, capeteniile tarii au dat mana libera capilor bisericii
traditionale, dar au interzis armatei sa se amestece in razboi, cu toate ca pe
umerii unora dintre slujitori, peste anteriu, a pus epoleti. Serviciile secrete
nici atata sprijin nu acorda, cu toate ca directiile de informatii interne din
SRI, in primii ani de dupa infiintarea
sa, au invocat atentatul la dreptul de liber serviciu spiritual al cetatenilor.
Pentru ca, insa, nimeni nu a putut prognoza vreun castigator definitiv, din
start structurilor informative nu li s-a permis sa intervina in razboi. Virgil
Magureanu si succesorii nu au facut decat sa repete gestul prin care Iulian
Vlad retrasese dispozitivele informative din Piata Palatului, preferand neutralitatea
si perspectiva larga asupra celor ce se petreceau.
Ca
atare, razboiul se desfasoara pe un front nevazut si din cand in cand publicul
afla despre el dar nu il interpreteaza ca atare, aude de cate un armistitiu sau
de incheierea unei batalii, de retrocedarea vreunei biserici cu tot cu
comunitatea si proprietatile aferente, de caterisirea cate unui deservent sau
de sanctificarea altuia.
Violenta
razboiului se ridica la nivelul mizei sale - penetrarea la varful structurilor
administratiei statului – presedintie, guvern, parlament si de acolo, influentarea
politicilor generale.
Iata de
ce, infrangerea cu arme politice a neoprotestantilor la alegerile locale din
vara si la cele generale din aceasta iarna, a permis Bisericii Ortodoxe Romane
sa numeasca primul ministru al Guvernului Romaniei in persoana ginerelui unui
important stalp al ortodoxiei banatene. Prin acea victorie s-a reusit transarea
conflictului si stabilizarea situatiei din tara pentru perioada cel putin a
urmatoarelor cateva legislaturi. Alianta socialistilor cu conservatorii
adversari ai formelor fara fond, dar mai ales cu liberalii, singurii care au
reusit sa isi pastreze in titulatura partidului cuvantul “national”, pare sa fi
ridicat in fata perdantilor un obstacol insurmontabil si sa le fi pecetluit
soarta. Ca un facut, sloganele lor electorale in mod subit nu au mai fost
preferate de alegatori si candidatii le-au ramas in afara arenei.
Asediul
zidurilor de la Cotroceni nu va avea, sub acest aspect cel putin, semnificatii
deosebite in urmatorii doi ani, dar, fatidic pentru invinsii din 2012, se va
produce cu rezultate deja stiute! Lor le-au mai ramas doar doua sanse inaintea
alegerilor prezidentiale: sa il converteasca pe candidatul adversarilor ori sa drapeze un om de-al lor in culoarea acestora si sa il substituie.
Ceea ce pe campul de lupta va fi dificil de realizat fara stirea santinelelor!
.
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergere