Maria Grapini, co-presedintele Partidului Puterii Umaniste
Pe langa criza politico-umanitara,
Europa se confrunta cu criza economica, pentru ca vedem, este o lectie, am
spus-o si in interventia mea la Strassbourg, o lectie pe care trebuie sa o
invete si Comisia Europeana si guvernele nationale.
Eu ca fost
industrias, pot sa spun ca am simtit foarte mult presiunea brandurilor mari, a
celor cu vechime, a multinationalelor, pentru ca in tara mea tratamentul era
discriminatoriu, incepand cu cel din partea institutiilor locale si continuand
cu cele centrale, pentru ca te priveau diferit, vedeau o perfectiune in
companiile si in multinationalele mari si toate relele earu vazute ca venind
din partea celor mici care incercau sa intre pe piata si ca tare si controalele
veneau doar la cele mici, frecventa controalelor era mare.
In orice caz,
multinationalele si brandurile vechi si vorbesc aici de cazul Wolkswagen, erau
tratate ca si cum acolo nimic nu se poate intampla. In management se spune ca
atributul „control” nu se diminueaza/atrofiaza niciodata intr-o companie ce
vrea sa isi mentina standardele de calitate neatinse. Oricat de buna este
organizatia, oricat de mare iti este firma, controlul intern si cel extern
trebuie sa existe.
Eu nu cred ca nu se
putea preveni dezastrul asta cu efecte extrem de diverse din dosarul Wolkswagen,
pentru ca milioanele de masini vandute in toata lumea – numai in Europa aproape
8 milioane, au produs efecte evidente asupra mediului, pe care nu le mai putem
corecta, consecintele s-au produs, aerul l-am respirat.
Efectele au fost
resimtite si asupra mediului de viata al cetatenilor din tarile in care se
lucra pentru Wolkswagen, pentru ca foarte multe IMM-uri lucrau pentru Wolkswagen,
erau furnizori, subfurnizori ce isi faceau treaba corect, primeau comenzi, le executau
si primeau banii. Sigur, ca la blocajul care s-a creat acum pentru verificari
si pentru refacerea sistemului de omologare, de control si de masurare a
emisiilor face ca cel putin sa se incetineasca, daca nu chiar sa se opreasca, ceea
ce inseamna ca au disparut niste locuri de munca si poate ca foarte multe mici
inteprinderi au intrat in faliment fara a avea nicio vina.
La fel, si
proprietarii de autoturisme Wolkswagen satu acum si asteapta sa vada cine si
cum ii despagubeste, intrucat nu este corect sa plateasca ei inca o taxa pentru
ceva ce, cu siguranta, a fost inclus in pretul masinii cumparata ca si masina
cu un sistem nepoluant.
Practic, eu am
ridicat aceasta problema si mi s-a parut ca doamna Merkel, care a asistat in
plenul PE la dezbateri, a tratat destul
de usor problema. De fapt, m-a surprins declaratia domniei sale potrivit careia
Germania va depasi aceasta criza.
Trebuie sa ne intelegem:
nu este o criza in Germania, efectele negative au fost exportate in tarile in
care au fost achitionate si au circulat autoturismele Wolkswagen. Efectele
economice negaticve s-au transmis la subfurnizori, la firmele mici din alte
tari decat Germania.
Mie mi se pare ca
problema ar trebui foarte serios tratata si criza economica ce a survenit, chiar daca unii nu o apreciaza
ca fiind una foarte mare, trebuie sa genereze legislatie si normative mai
exigente.
Vorbim aici de
verificarea tuturor constructorilor de
masini din UE, si eu am propus concret un sistem unitar de omologare,
verificare si de masurare a emisiilor, pentru a nu mai fi nicio problema.
Suntem in Uniunea
Europeana? Toata lumea sa fie verificata dupa norme unitare!
*
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu