Saul Beloia
Dintotdeauna in cariera mea mi-a
placut sa lucrez cu tinerii si sa formez
tineri, insa eu insumi fiind format la scoala veche a principiilor
non-elitiste, am atras atentia decidentilor ce imi supravegheau activitatea, iar acestia, sub
pretexte diverse, m-au indepartat de tineri, iar tinerii au fost indepartati
de mine.
Chiar si dupa aceea insa,
activitatea tinerilor m-a atras in continuare, intrucat am stiut ca ei sunt cei
mai activi vectori de respingere a dogmelor elitiste si de promovare a
alternativelor fata de sistemele sociale aflate acum in derulare in societate, alternative
ce militeaza spre deschiderea institutiilor catre oameni si spre crearea de relatii sociale bazate
pe respect, altruism si intrajutorare.
Prin forta imprejurarilor, in aceasta vara am
ajuns in contact cu un colectiv de tineri formatori umanisti care studiaza din interior fenomenul
didactic in care chiar sunt formati si in care acum ii formeaza pe altii.
Potrivit tezei la care ei lucreaza, dar si conceptelor pe care si-au structurat un amplu proiect-pilot
in domeniul educatiei, ce va demara in viitorul apropiat, sistemul de
învăţământ actual este astfel conceput încât să modeleze comportamentul şi
gândirea elevului, viitor adult, în conformitate cu ideologia dominantă a
societăţii la momentul prezent, exclusiv prin prisma intereselor elitei
conducatoare.
Altfel spus, prin conceptia sa,
sistemul actual de invatamant este principalul responsabil în crearea
paradigmei sociale, economice şi culturale în care trăiesc membrii societăţii contemporane
si prin el insusi se va auto-regenera mereu si mereu, perpetuandu-se in timp, promotie
de elevi dupa promotie de elevi si serie de formatori dupa serie de formatori.
Major instrument de manipulare, sistemul
actual de invatamant modeleaza întreaga gândire a elevului si toate sistemele
sale referentiale astfel încât aceasta să răspundă cât mai bine nevoilor elitei,
iar cand va ajunge cetatean adult, să se conformeze şi să accepte cu naturaleţe
concepţiile şi standardele care definesc, din punctul de vedere al elitei, ce
este bine şi ce este rău, ce este permis şi ce nu, ce este moral şi ce nu, ce
este valoros şi ce nu, ce este adevărat şi ce nu.
În interiorul acestei paradigme,
orice alte opţiuni şi alternative nu pot fi cuantificate din punctul de vedere
al valorii lor, intrucat, pentru a-si proteja initiatorii si pe sine de
asemenea, sistemul de invatamant refuză
explorarea lor.
Iata ca prin proiectul atat de
frumos intitulat “START–UP EDUCATIEI EFICIENTE”, ajuns la linia de start, se da
primul semnal ca exista alternative! Alternative ce nu isi propun eliminarea,
ci completarea sistemului de invatamant, elitele putand astfel sa stea linistite!
*
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu