.
In momentul de fata, baza de calcul a contributiei la sanatate pentru pensiile care depasesc 740 de lei este reglementata prin doua dispozitii legale care se contrazic.
Pe de-o parte, Codul fiscal in vigoare stabileste ca procentul de 5,5% al CASS se aplica asupra intregului venit, in cazul pensiilor care depasesc 740 de lei.
Pe de alta parte, deciziile Curtii Constitutionale, publicate recent, stipuleaza un lucru total diferit, si anume ca procentul de 5,5% se aplica numai asupra veniturilor din pensii care depasesc 740 lei.
Prin Decizia nr. 223 si Decizia nr. 224 din data de 13 martie 2012, Curtea Constitutionala s-a pronuntat asupra exceptiilor de neconstitutionalitate referitoare la dispozitiile art.259 alin.(2) din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii.
Curtea a constatat ca dispozitiile art.259 alin.(2) din Legea nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii sunt constitutionale in masura in care se interpreteaza in sensul ca procentul de 5,5% se aplica numai asupra veniturilor din pensii care depasesc 740 de lei.
Deciziile nr. 223 si 224 au fost publicate in Monitorul Oficial, nr. 236 din 18 aprilie 2012.
Potrivit motivarii CCR, categoria de venituri asupra careia poarta sarcina fiscala - contributia de asigurari de sanatate - sunt veniturile din pensie; sarcina fiscala este stabilita asupra diferentei dintre cuantumul pensiei si suma deductibila de 740 lei, iar prin modalitatea concreta de calcul al acestei sarcini fiscale se ajunge, in privinta tuturor pensiilor, indiferent de cuantumul lor concret, la plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat a cotei de 5,5% aplicata asupra diferentei mentionate si la scutirea totala de la plata contributiei a sumei deductibile de 740 lei.
Totusi, in momentul de fata exista o prevedere legala cuprinsa in Codul fiscal contrara deciziei magistratilor CCR.
Codul fiscal a fost modificat in ultimele zile ale anului 2011 prin OUG nr. 125/2011. Actul normativ a modificat, incepand de la 1 ianuarie 2012, art.296 indice 9 din Codul Fiscal. Astfel, in noua varianta a articolului 296 9, aplicabila de la inceputul acestui an, se stabileste ca baza de calcul al contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul pensiilor care depasesc 740 lei o reprezinta intregul venit.
Aceasta prevedere era deci in vigoare si la data la care magistratii CCR au decis ca, pentru pensiile care depasesc 740 de lei, contributia de 5,5% datorata sistemului national de sanatate se aplica numai pentru veniturile care depasesc aceasta suma.
"In opinia mea, anacronismul poate fi inlaturat doar prin invocarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.I pct.7 din OUG nr.125/2011, prin care a fost modificat art.296 indice 9 din Codul Fiscal", explica avocatul George Alimanescu pe forumul AvocatNet.ro.
Mai mult decat atat, avocatul atrage atentia ca, in lipsa invocarii exceptiei de neconstitutionalitate si cu privire la acest text de lege, actiunile in instanta pentru restituirea contributiei retinute nelegal sau pentru acordarea de despagubiri egale ca valoare cu aceste retineri are sanse de izbanda doar in ceea ce priveste sumele retinute pana la data de 31 decembrie 2011.
"Sfatul meu, continua Alimanescu, este ca exceptia de neconstitutionalitate sa fie invocata in cadrul actiunii reglementata de dispozitiile art.9 din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ, pentru a se asigura o solutionare unitara a cauzei pentru intreaga contributie retinuta nelegal incepand cu 1.01.2011 la zi".
Avocatul explica mai departe ca cei care vor sa isi obtina in instanta sumele retinute nelegal cu titlu de CASS au la dispozitie doua variante.
Astfel, actiunea in judecata poate fi intemeiata pe dispozitiile art. 117 din Codul de procedura fiscala, care se refera la restituiri de sume. Potrivit prevederilor din acest articol, pot fi restituite la cerere unui contribuabil sumele platite in plus fata de obligatia fiscala sau cele platite ca urmare a aplicarii eronate a prevederilor legale.
Totodata, pensionarii isi mai pot intemeia actiunea din instanta si pe pe dispozitiile art. 8 si 9 din Legea nr.554/2004 a contenciosului administrativ.
"Actiunea intemeiata pe dispozitiile art.8 si 9 din Legea nr.554/2004 va avea ca obiect anularea actului administrativ nelegal si acordarea de despagubiri", mai precizeaza George Alimanescu.
Avocatul este de parere ca, din cele doua tipuri de actiuni, cea intemeiata pe legea contenciosului administrativ are sanse mai mari de reusita pentru ca aceasta actiune ar rezolva problema neretroactivitatii efectelor deciziilor Curtii Constitutionale. Preluare avocatnet.ro .
.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu