.
de Liviu Gaitan
Se
impun a fi făcute câteva comentarii în legătură cu dreptul constituţional al
accesului la informaţii de interes public.
Vechea
mentalitate că aproape tot ce emană de la instituţiile statului este secret, a
constituit în realitate o încălcare a libertăţii la informare în legătură cu
datele ce reprezintă interes public, atribut fundamental al drepturilor omului.
Analizând
conţinutul legii din punctul de vedere al instituţiei „detectivului
particular”, nu putem ajunge decât la concluzia că prevederile acesteia sunt de
natură a uşura accesul cetăţeanului care apelează la serviciile unui detectiv,
la informaţiile menite să-i asigure dobândirea unui drept de care a fost
frustrat, înlăturarea unei stări de fapt ce-i crează un disconfort nemeritat sau
realizarea altor cereri legale ce intră, conform legii, în competenţa
detectivului particular.
Din
acest punct de vedere, un interes deosebit îl reprezintă prevederile
art. 11, alin. (1) care precizează că „persoanele care
efectuează studii şi cercetări în folos propriu sau în interes de serviciu au
acces la fondul documentaristic al autorităţii sau al instituţiei publice, pe
baza solicitării personale, în condiţiile legii.”
Practic,
detectivul efectuează o cercetare în interes de serviciu, în folosul propriu al
cetăţeanului solicitant.
Cu
toate acestea, se impune a fi subliniat faptul că Legea nr. 544 / 2001
exceptează de la accesul la informaţiile controlate de autorităţile publice,
acele informaţii cu privire la datele personale (art. 12 alin. (1) lit d) cu
privire la procedura în timpul anchetei penale sau disciplinare, dacă se
periclitează rezultatul anchetei, se dezvăluie surse confidenţiale ori se pun
în pericol viaţa, integritatea corporală, sănătatea unei persoane în urma
anchetei efectuate sau în curs de desfăşurare (art. 12 alin. (1) lit. e) sau
informaţiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce
atingere asigurării unui proces echitabil ori interesul legitim al oricăruia
dintre părţile implicate în proces (art. 12 alin. (1) lit. f).
Credem
că este important de reţinut faptul că, Legea nr. 544 / 2001 prevede o serie de
situaţii în care accesul la informaţiile de interes public, referitoare la
datele personale, este fie permis, fie garantat. De asemenea, dorim să precizăm
că în toate cazurile în care prin acces / dezvăluire se prelucrează în fapt
date cu caracter personal, detectivii particulari (operatorii în cauză) vor
trebui să respecte toate principiile de protectie a datelor prevăzute de Legea
677 / 2001 şi în subsidiar, de legile speciale.
Sub
acest aspect, datele trebuie să fie exacte, actualizate, adecvate, pertinente
şi neexcesive prin raportare la scopul prelucrării, să se asigure respectarea
drepturilor persoanelor vizate, să respecte condiţiile legale în cazul unui
eventual transfer de date personale în străinătate şi să fie aplicate măsurile
de securitate adecvate pentru protejarea datelor cu caracter personal
prelucrate, potrivit art. 20 din Legea nr. 677 / 2001 şi Ordinul
Avocatului Poporului nr. 52 / 2002 privind aprobarea cerintelor minime de
securitate a prelucrărilor de date cu caracter personal.
În
raport cu acest ultim aspect, trebuie precizat că o astfel de obligatie este
stipulată în sarcina autorităţilor care asigură accesul liber la informaţiile
de interes public (art. 12 alin. (1) din Legea nr. 544 / 2001)
Considerentele
enunţate mai sus ne determină să apreciem că Legea nr. 677/2001 reprezintă un
reper legislativ deosebit de important pentru activitatea detectivilor
particulari, întrucât aceştia manipulează, în mod constant, date cu caracter
personal în activitatea specifică curentă. Gestionarea modului în care este
aplicată această lege este efectuată de către Autoritatea Naţională de
Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, cu sediul în
Bucureşti, având site pe internet: www.dataprotection.ro.
În luna iunie 2006, Direcţia de Investigaţii Criminale din IGPR a comunicat
oficial A.N.D.R. că „societăţile şi cabinetele individuale de detectivi
particulari se înscriu în rândul operatorilor ce prelucrează date cu caracter
personal, potrivit Legii nr. 677/2001”. Potrivit art. 12 din această lege,
„operatorul este obligat să notifice Autorităţii de Supraveghere, personal
sau prin reprezentant, înainte de efectuarea oricărei prelucrări ori a oricărui
ansamblu de prelucrări având acelaşi scop sau scopuri corelate”, conform
formularului F1 (vezi Anexa C). Notificarea ca operator de date cu caracter
personal la Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu
Caracter Personal conduce la obţinerea unui număr de înregistrare. Acest număr
de înregistrare trebuie menţionat obligatoriu de către agentie (cabinet
individual) pe orice act prin care datele sunt colectate, stocate sau
dezvăluite (conform art. 24.)
În
cazul solicitării de date ce intră sub incidenţa Legii nr. 677/2001, agenţia
(cabinetul individual) va înainta către Serviciul Public Comunitar Local de
Evidenţă a Persoanelor o solicitare scrisă care trebuie să cuprindă:
- scopul
pentru care se efectuează investigaţia, respectiv dacă aceasta este sau nu unul
dintre cele prevăzute de art. 1 din Legea nr. 329/2003 privind exercitarea
profesiei de detectiv particular;
- datele/categoriile
de date solicitate.
De
asemenea, odată cu spolicitarea scrisă, exista obligaţia de a prezenta licenţa
de functionare eliberată de IGPR şi delegatia de reprezentare a societăţii,
precum şi de a completa, la sediul Serviciului Public Comunitar de Evidenţă a
Persoanelor, un angajament de confidenţialitate în care să se precizeze că
datele solicitate vor fi utilizate pentru destinaţia stabilită, că se vor
asigura confidenţialitatea şi protectia acestora şi că datele nu se vor
înstrăina unui terţ, în caz contrar urmând a fi sesizată Autoritatea de
Supraveghere pentru constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor
prevăzute de lege. Desigur că procedura este greoaie şi comportă multe
discuţii, motiv pentru care nu ne rămâne decât să ne conformăm instrucţiilor în
vigoare.
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu