.
Conf.Dr.Ing.Nicolae Taran
Timisoara, 31.05.2011
Preluare http://blog.zonaeconomica.ro
Dupa
cum este cunoscut, solvabilitatea statului grec s-a deteriorat foarte mult in
ultimii ani, astfel incat anul trecut autoritatile de la Atena au solicitat
ajutorul liderilor UE si al FMI-ului pentru a evita insolventa de facto a
statului grec. Ulterior, inca doua state din UE (Irlanda si Portugalia) au
putut evita in ultimul moment insolventa datorita interventiei salvatoare a
autoritatilor de la Bruxelles si a FMI-ului. Din pacate, insa, aceste grave
disfunctii financiare nu reprezinta fenomene singulare, ci doar primele semne
ale unei dramatice crize financiare in cazul majoritatii statelor din UE.
Pentru ca nici Spania , nici Italia si nici macar Franta, ca sa nu mai vorbim
de fostii sateliti ai URSS-ului din UE nu au o situatie financiara de invidiat.
Dimpotriva, aproape fara exceptie, deficitele publice si datoriile statelor din
UE sunt exccesive si extrem de riscante in ceea ce priveste fezabilitatea
financiara a acestor state. Doar cateva state din UE (Germania, Austria,
Suedia), state care inregistreaza an de an excedente comerciale semnificative,
sunt practic in afara oricarui risc de insolventa.
In
alta ordine de idei, trebuie mentionat faptul ca situatia
financiara a statului grec nu s-a ameliorat dupa interventiile
corective ale Bancii Centrale Europene, ale Comisiei Europene si ale
FMI-ului. Dimpotriva, in acest moment situatia financiara a statului grec a
scapat de sub control. De ce ? Pentru ca, pe de o parte, zecile de
miliarde de euro obtinute pina in acest moment de executivul de la Atena
dintr-un fond special al BCE si de la FMI au fost utilizate exclusiv pentru
plata datoriilor scadente ale guvernului grec. Ori, fara inputuri financiare
semnificative este imposibil sa pui in miscare ”magnetoul” unei economii aflate
de aproape patru ani intr-o acuta recesiune. Pe de alta parte, executivul de la
Atena s-a dovedit incapabil sa puna in aplicare directivele BCE-ului si ale
FMI-ului, respectiv sa impuna populatiei binecunoscutele ”curbe de sacrificiu”:
amputarea salariilor din sectorul public si majorarea impozitelor. Ceea ce era
de asteptat in cazul Greciei. Drept urmare, liderii celor doua ”locomotive” ale
UE-ului - Germania si Franta, secondati de oficiali ai CE-ului, BCE-ului
si FMI-ului s-au intrunit azi la Bruxelles pentru a lua o decizie fara
precedent in Europa moderna: suspendarea sine die a suveranitatii statului grec
in ceea ce priveste dreptul de a elabora si de a operationaliza politici
fiscale, precum si dreptul de a comercializa activele din patrimoniu. Cu alte
cuvinte, daca aceasta decizie va fi luata, iar grecii o vor accepta, inseamna
ca oficialii UE vor trimite la Atena un executiv supranational care va substitui
actualul Guvern grec si va impune grecilor anumite impozite si taxe , impozite
si taxe pe care le vor colecta doar functionarii acestui executiv sui
generis. In sfirsit , este evident ca veniturile fiscale colectate de acest
executiv supranational vor fi utilizate CU PRIORITATE pentru plata datoriilor
scadente contractate de Guvernul grec.
Din
aceasta perspectiva, este evdent ca o eventuala substituire a actualului
executiv de la Atena cu un ” administrator ” trimis de la Bruxelles ar insemna
disparitia de facto a sistemului politic westfalian care reprezinta, de aproape
patru secole, o caracteristica distinctiva a Europei moderne. Cu alte cuvinte,
sistemul politic european intemeiat pe suveranitatea EGALA a statelor
-natiune, sistem perpetuat si in cazul UE 27, se va pulveriza in
conditiile in care anumite state isi vor pierde de facto suveranitatea. Dar ce
va deveni UE-ul in acest caz ? Fara indoiala, un UE in care suveranitatea
anumitor state poate fi suspendata , chiar si in cazul riscului de insolventa,
va deveni un fel de URSS, un superstat format din state-natiune a caror
suveranitate va fi INEGALA si LIMITATA in majoritatea cazurilor. La
fel ca si in URSS-ul condus de Leonid Ilici Brejnev ! In aceeasi
idee, un UE format din state conduse de guverne trimise de la Bruxelles ar
semana izbitor cu sistemul politic fanariot cunoscut atit de bine de stramosii
actualilor locuitori ai Moldovei si ai Munteniei, un sistem bazat pe principiul
”slugă la doi stapini”: un stapan la Istambul si un alt stapan la Iasi sau la
Bucuresti !
Lasind
la o parte implicatiile politico-democratice ale suspendarii, chiar si
temporare, a suveranitatii statului grec, ne putem intreba : Cat de eficace si
de eficienta va fi o asemenea “inovatie” ? Fara indoiala, procesele de
conducere in care nu este respectat principiul unicitatii autoritatii si
responsabilitatii genereaza ineficacitate si ineficienta ”zi
de zi, ceas de ceas, spontan si in proportii de masa“. O asemenea consecinta
este usor de inteles sau de intuit chiar si fara sa citesti tratate de
politologie sau de management. Ca sa nu mai vorbim de cei care inteleg toate
astea pentru ca au detinut sau detin functii de conducere. Pentru ca - nu-i asa
? - decizia Bruxelles-ului de a deposeda Guvernul grec de autoritatea sa
in domeniul fiscal si financiar ar insemna ca Grecia să fi condusa de
doua guverne: un guvern rezultat din alegeri democratice si un guvern numit de
oficialii UE, de BCE si de FMI. Primul guvern ar trebui sa rezolve multiple
probleme in ceea ce priveste asigurarea serviciilor publice (invatamint, sanatate,
somaj, pensii, aparare si asa mai departe), dar acest guvern ar trebui sa ”stea
la coada” la usa celuilalt guvern pentru a primi resursele
financiare necesare pentru exercitarea prerogativelor sale. Este clar ce haos
si incertitudine ar rezulta intr-o asemenea situatie: cele doua guverne s-ar
acuza reciproc de incompetenta si de coruptie in conditiile in care impozitele
si taxele colectate vor fi inevitabil insuficiente pentru plata datoriilor
publice scadente si pentru finantarea serviciilor publice. Si care din aceste
doua ipotetice guverne isi va asuma riscul sa impuna poporului grec
”curbe de sacrificiu “ ? In sfirsit , daca oficialii UE, BCE si FMI vor diviza
autoritatea executivului de la Atena doar in ceea ce priveste domeniul fiscal,
acest ” experiment ” politico -managerial inedit ar avea consecinte cu adevarat
catastrofale pentru ceea ce numim acum ” solidaritatea europeana “. Nu este
greu de imaginat ce se va intimpla intr-o asemenea situatie: grecii isi vor
achita doar impozitele si taxele destinate finantarii serviciilor publice si
vor refuza cu indignare plata impozitelor si taxelor destinate achitarii unor
datorii obtinute de catre statul grec de la banci germane, britanice , americane
si din alte tari occidentale. Iar acesta ipotetica conduita a grecilor ar fi ,
dupa parerea mea, perfect justificata: De ce oare doar contribuabilii greci ar
trebui sa achite costurile insolventei statului lor , in timp ce bancile care
au finantat in mod riscant si total inadecvat un asemenea stat sunt total
exonerate de asemenea costuri ? Grecii au gresit atunci cind si-au ales
un executiv incompetent, dar si bancile care au finantat aceasta incompetenta
au gresit in aceeasi masura. Si atunci de ce ”nota de plata” a unor
asemenea banci trebuie achitata de contribuabilii greci ?
Nu
in ultimul rind, o eventuala decizie a UE de a suspenda suveranitatea nationala
a Greciei in domeniul fiscal si financiar ar fi o decizie abuziva din punc de
vedere al obligatiilor juridice asumate de statul grec in calitatea sa de
membru al UE. Pentru ca in legislatia comunitara nu exista prevederi si norme
care sa permita oficialilor UE sa suspende suveranitatea membrilor UE in
domeniul financiar -fiscal. In alta ordine de idei, asa cum am aratat anterior,
privilegiile atribuite de catre UE si FMI creditorilor Guvernului grec
prin ” privatizarea ”beneficiilor” si ”nationalizarea” pierderilor reprezinta o
decizie cu consecinte catastrofale nu numai in ceea ce priveste credibilitatea
si legitimitatea UE-ului si a Zonei Euro , dar si in ceea ce priveste stoparea
recesiunii si a declinului economic care afecteaza atit de grav
Grecia. Pentru ca acum economia Greciei si nu numai poate fi coparata cu
un bolnav aflat pe masa de operatie care, pentru a supravietui, are o nevoie
disperata de transfuzii sanguine. Evident, este foarte clar ce va pati acel
bolnav daca in loc de transfuzii va “beneficia ” de prelevari sanguine !
Tot asa, este clar ce se va intimpla daca in loc de inflow-uri, grecii
vor ”beneficia” de outflow-uri financiare prin ”marinimia” oficialilor UE si
FMI.
In
cest context destul de complicat, nu inteleg de ce opinia publica din Romania
si oficialitatile de la Bucuresti nu reactioneaza in ceea ce priveste iminenta
pierdere de suveranitate a statului grec in domeniul fiscal si financiar.
Suntem noi romanii atit de siguri ca statul nostru nu vom intra in insolventa ?
Dupa parerea mea aceasta indiferenta a romanilor fata de riscul de insolventa
statala este nejustificata. Pentru ca in acest moment Guvernul Romaniei are o
datorie de aproape 21 de miliarde de euro, iar institutia condusa de Mugur
Isarescu are o datorie de aproape 10 miliarde de euro. Nici mai mult, dar nici
mai putin! Iar acest nivel semnificativ al indatorarii publice implica in
urmatorii cinci ani costuri de rambursare considerabile. Pe de alta parte, nici
economia Romaniei nu o duce prea bine, ca sa zic asa . La fel ca si in cazul
Greciei si la noi este acum o nevoie disperata de locuri de munca, de forta de
munca calificata si, bineinteles, de capital. Dar de unde capital, daca
strainii nu mai investesc, iar Guvernul si BNR-ul abia apuca sa-si plateasca
uriasele datorii scadente ? Apropo, nu inteleg din ce resurse va finanta BNR-ul
plata datoriei sale externe. Va percepe, oare, BNR-ul impozite si taxe de la
populatie pentru a-si achita ”nota de plata”?
In
sfarsit, nu inteleg de ce opinia publica din Romania si oficialitatile de la
Bucuresti s-au resemnat instantaneu, ca sa zic asa, in ceea ce priveste
deciziile abuzive ale Bruxelles-ului referitoare la primirea Romaniei in
Spatiul Schengen si oficializarea existentei ”Tinutului Secuiesc“
peste capul autoritatilor de la Bucuresti. Sa fi devenit romanii atit de
mioritici incit nu mai au nicio reactie la volatilizarea tarii lor? Sau poate
este vorba de binecunoscuta strategie de supravietuire a celor care prefera
sa-si ”plece capul” in loc sa-si apere interesele si demnitatea? Dar poti avea
identitate daca nu-ti aperi demnitatea ?
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu